Däckfakta

 

Skötselråd & förvaring

Åldring och förvaring av däck

Däck åldras normalt endast obetydligt innan de tagits i bruk. Det är viktigt att lagra däcken rätt för undvika att lagringen påverkar däcken negativt. Ett däck som lagrats rätt under 3-5 år har fullgoda egenskaper och bör betraktas som nytt. Den riktiga åldringsprocessen startar först när däcket tagits i bruk.

Däck är känsliga för hög värme och solljus (ozon). De skall lagras svalt, mörkt och torrt. Det är alltså direkt olämpligt att lagra hjulen i pannrummet, i stålcontainer eller utomhus. Lösa däck skall lagras stående medan däck monterade på fälg kan lagras liggande. Undvik att använda starka lösningsmedel eller s.k. däckfärg vid rengöring och underhåll av däcken, det är direkt skadligt för gummit. Vill du ha en svart och ren yta kan du med fördel använda någon typ av vaxschampo.

När däcket blivit 5-6 år bör man göra en noggrann kontroll av det och byta ut det om det finns sprickor eller skador även om mönsterdjupet är bra. Däckets ålder står angivet på den ena däcksidan längst ner vid fälgen. Där finner du ofta betäckningen DOT följt av en massa tecken. De sista siffrorna anger tillverkningsvecka och år.

Exempel: DOT XN MO XKNL 1711

Däcket är tillverkat vecka 17 år 2011.
Har däcket bara tre siffror är det tillverkat före år 2000. De två första siffrorna anger vecka medan den tredje siffran anger år. Ofta (inte alltid) följs siffrorna av ett -tecken för däck tillverkade på 90-talet.

 

Aluminiumfälgar
Rengöring av aluminiumfälgar bör ske regelbundet. När du kör så utsätts fälgarna för vägdamm, salt och andra partiklar, vilket kan skada dem. Därför är det viktigt att fälgarna hålls rena. Det gör du enklast med vatten, en mjuk svamp och ett milt bilschampo. Använder du för starka rengöringsmedel kan fälgen skadas. Börja med att skölja av den värsta smutsen med rent vatten innan du börjar med schampot. Användning av starkare medel eller vissa typer av fälgrengöringsmedel kan orsaka finishskador. Skador av denna art omfattas EJ av fabriksgarantin. 

 

TPMS

Vad är TPMS?

TPMS är ett system för övervakning av däcktrycket.

Det finns två olika typer av system.

Det ena systemet är kopplat till bilens ABS system. Detta system vet inte vad du har för tryck i däcket utan känner av om ett däck ändrar sig eftersom ett däck med för lågt tryck beter sig annorlunda. Det andra systemet bygger på att det sitter en sensor i varje hjul som skickar information om lufttrycket till bilens dator.

Systemet med sensorer är ett mer exakt system än det som är kopplat till bilens ABS system.

Sensorn drivs av ett batteri. Det är vanligt att sensorn har en funktion som sätter den i viloläge om hjulet står still länge, tex vid säsongsförvaring. På så sätt räcker batteriet längre, vanligtvis runt 5 år. När batteriet är slut byts hela TPMS sensorventilen ut.

 

Nytt EU direktiv:

TPMS system krävs enligt direktivet på:

Alla nytypade bilmodeller fr.o.m 1:a November 2012

Alla bilar som tillverkas fr.o.m 1:a November 2014

 

Sverige undantaget:

TPMS krävs i Sverige endast vid typgodkännandetillfället. Därefter är det valfritt för bilägaren, oavsett användandet av originalhjul eller nyinköpta eftermarknadshjul (däck och/eller fälgar).

Eftersom vi i Sverige har två säsonger för däck så anser man att vi har bättre koll på lufttrycket än övriga Europa och därför finns inget krav på TPMS för eftermarknadshjul i Sverige.

Om du väljer att inte investera i sensorer när du köper nya hjul bör du observera att det på vissa bilmodeller inte går att stänga av varningslampan för TPMS om du inte har sensorer i dina hjul. Den kommer att lysa konstant.

Så påverkas du som bilägare:

Om din bil har ett TPMS system kopplat till ABS systemet så berörs du inte alls.

Om din bil har sensorer i hjulen så måste även dina vinterhjul ha det för att TPMS ska fungera (valfritt för bilägaren).

För att veta vilket system din bil har så står det oftast tydligt i instruktionshandlingarna som medföljer bilen. Du kan också kontakta din märkeshandlare eller biltillverkaren.

I de allra flesta fall kan vi sälja, programmera och montera dina hjul med TPMS ventiler. I undantagsfall kan en ev enklare efterprogrammering behöva göras av tex märkesverkstad eller gummiverkstad lokalt. 

Direktiv:

I EU-kommissionens direktiv 2010/48/EU, om provning av motorfordons säkerhet, står det under

”Däck” att en bil kan underkännas om övervakningssystemet för lufttrycket är felaktigt eller inte fungerar. Detta direktiv reglerar besiktningsregler inom EU, men i Sverige gäller det inte så länge det inte finns ett krav i TSFS 2010:2 för fordon i bruk. Eventuellt kommer det i en kommande uppdatering av besiktningsförordning (TSFS 2010:84) att införas krav på att TPMS skall

fungera – men då bara om det är inkopplat, eftersom det inte finns något krav på TPMS i TSFS 2010:2.

Rätt Lufttryck - Många fördelar för miljön, säkerheten och plånboken.

Att ha rätt lufttryck i sina däck ger många fördelar.  Vi tycker därför att du alltid skall använda TPMS om din bil är utrustad med detta.

Det är viktigt att ta för givet att alla bilar ska ha olika lufttryck. Du hittar oftast information om vad som är rätt lufttryck för din bil i

 

För lågt lufttryck – konsekvens

-       Högre rullmotstånd. Eftersom däcken blir mjukare med lägre tryck leder detta till ökad bränsleförbrukning.

-       Felaktigt slitage. Ett lågt lufttryck gör oftast att däcken slits onödigt mycket på sidorna. Du behöver då byta däck oftare. 

-       Instabilt däck. Eftersom det låga lufttrycket gör däcket mjukare får det också mer utrymme för att röra sig när du tex bromsar eller gasar kraftigt. Det kan ge plötsliga kast. 

-       Försämrade köregenskaper. Ett däck är konstruerat med en slitbana. Tanken är att hela slitbanan skall ha kontakt med marken. Olika delar av slitbanan har olika funktioner. Tex en del ska avleda vatten, en annan ska optimera stoppsträckan och en tredje ska öka stabilitet i kurvtagningar. Om inte hela slitbanan har kontakt med marken förlorar däcket en eller flera egenskaper.

 

För högt lufttryck – Konsekvens

-       Längre bromssträcka. Här lyder samma konsekvens som vid för lågt lufttryck. Om inte hela slitbanan har kontakt med marken riskerar du att förlora viktiga egenskaper. Ju mer luft du har ju mindre däck har kontakt med marken och därmed ökar bromssträckan markant.

-       Felaktigt slitage. Eftersom däck med för högt lufttryck oftast slits onödigt mycket i mitten av slitbanan behöver du byta däck oftare.

-       Stötigare bilfärd. Ett högt lufttryck gör att däckets stötdämpande egenskaper försämras. Det finns inget utrymme för däcket att vara flexibelt när du tex kör över en kant.